Maalbeek

2020

Overview
Overview

Survivor but amnesiac of the terrorist attack at Maalbeek metro station on March 22, 2016 in Brussels, Sabine seeks the missing image of an overmediatized event of which she has no memory.


Maalbeek is a journey into amnesic territory, delving into the unremembered aspects of the attacks that occurred on March 22, 2016, in Brussels. The visual concept relies on a hybrid montage of archival images and 3D animation, both working in tandem to explore the motif of fragmentation.


The film’s animation, created from real-world footage and then transformed through various technical processes, reveals an inner landscape composed of fragmented views of the metro station as if the image of these memories had also been subjected to the physical shock of the explosion. These point clouds convey the mental instability that pervades the main character, even in her glitchy and uncertain representation. Complementing the hyperrealism of archival images, these layers of reality persist throughout the animation, immersing the viewer in the emotional experience of amnesia.





Rescapée mais amnésique de l’attentat à la station de métro Maalbeek le 22 mars 2016 à Bruxelles, Sabine cherche l’image manquante d’un évènement surmédiatisé et dont elle n’a aucun souvenir. 


Maalbeek est un voyage en territoire amnésique, dans l’immémoire des attentats du 22 mars 2016 à Bruxelles. Le concept visuel repose sur un montage hybride d’images d’archives & d’animation 3D qui travaillent en tandem le motif de la fragmentation.L’animation du film, réalisée à partir de prise de vue réelle puis transformée par différents processus techniques, donne à voir un paysage intérieur composé de vues éclatées de la station de métro, comme si l’image de ces souvenirs avaient eux aussi été soumis au choc physique de l’explosion. 


Ces nuages de points, rendent compte de l’instabilité mentale qui parcourt le personnage principal, jusque dans sa représentation, grésillante, voire incertaine. Complémentaires à l’hyperréalisme des images d’archives, ces couches de réel qui persistent au travers de l’animation participent à immerger le spectateur dans l’expérience émotionnelle de l’amnésie.

Survivor but amnesiac of the terrorist attack at Maalbeek metro station on March 22, 2016 in Brussels, Sabine seeks the missing image of an overmediatized event of which she has no memory.


Maalbeek is a journey into amnesic territory, delving into the unremembered aspects of the attacks that occurred on March 22, 2016, in Brussels. The visual concept relies on a hybrid montage of archival images and 3D animation, both working in tandem to explore the motif of fragmentation.


The film’s animation, created from real-world footage and then transformed through various technical processes, reveals an inner landscape composed of fragmented views of the metro station as if the image of these memories had also been subjected to the physical shock of the explosion. These point clouds convey the mental instability that pervades the main character, even in her glitchy and uncertain representation. Complementing the hyperrealism of archival images, these layers of reality persist throughout the animation, immersing the viewer in the emotional experience of amnesia.





Rescapée mais amnésique de l’attentat à la station de métro Maalbeek le 22 mars 2016 à Bruxelles, Sabine cherche l’image manquante d’un évènement surmédiatisé et dont elle n’a aucun souvenir. 


Maalbeek est un voyage en territoire amnésique, dans l’immémoire des attentats du 22 mars 2016 à Bruxelles. Le concept visuel repose sur un montage hybride d’images d’archives & d’animation 3D qui travaillent en tandem le motif de la fragmentation.L’animation du film, réalisée à partir de prise de vue réelle puis transformée par différents processus techniques, donne à voir un paysage intérieur composé de vues éclatées de la station de métro, comme si l’image de ces souvenirs avaient eux aussi été soumis au choc physique de l’explosion. 


Ces nuages de points, rendent compte de l’instabilité mentale qui parcourt le personnage principal, jusque dans sa représentation, grésillante, voire incertaine. Complémentaires à l’hyperréalisme des images d’archives, ces couches de réel qui persistent au travers de l’animation participent à immerger le spectateur dans l’expérience émotionnelle de l’amnésie.

Survivor but amnesiac of the terrorist attack at Maalbeek metro station on March 22, 2016 in Brussels, Sabine seeks the missing image of an overmediatized event of which she has no memory.


Maalbeek is a journey into amnesic territory, delving into the unremembered aspects of the attacks that occurred on March 22, 2016, in Brussels. The visual concept relies on a hybrid montage of archival images and 3D animation, both working in tandem to explore the motif of fragmentation.


The film’s animation, created from real-world footage and then transformed through various technical processes, reveals an inner landscape composed of fragmented views of the metro station as if the image of these memories had also been subjected to the physical shock of the explosion. These point clouds convey the mental instability that pervades the main character, even in her glitchy and uncertain representation. Complementing the hyperrealism of archival images, these layers of reality persist throughout the animation, immersing the viewer in the emotional experience of amnesia.





Rescapée mais amnésique de l’attentat à la station de métro Maalbeek le 22 mars 2016 à Bruxelles, Sabine cherche l’image manquante d’un évènement surmédiatisé et dont elle n’a aucun souvenir. 


Maalbeek est un voyage en territoire amnésique, dans l’immémoire des attentats du 22 mars 2016 à Bruxelles. Le concept visuel repose sur un montage hybride d’images d’archives & d’animation 3D qui travaillent en tandem le motif de la fragmentation.L’animation du film, réalisée à partir de prise de vue réelle puis transformée par différents processus techniques, donne à voir un paysage intérieur composé de vues éclatées de la station de métro, comme si l’image de ces souvenirs avaient eux aussi été soumis au choc physique de l’explosion. 


Ces nuages de points, rendent compte de l’instabilité mentale qui parcourt le personnage principal, jusque dans sa représentation, grésillante, voire incertaine. Complémentaires à l’hyperréalisme des images d’archives, ces couches de réel qui persistent au travers de l’animation participent à immerger le spectateur dans l’expérience émotionnelle de l’amnésie.

Press


"Un mélange de témoignages et d’images d’archives figure cette enquête douloureuse, d’autant plus poignante qu’elle évoque un voyage hors du corps, comme de ceux faits aux portes de la mort. L’écran s'y dissipe souvent en brume pointilliste mais quelque chose d’essentiel y persiste : l’émotion."
Léo Soesanto, Semaine de la Critique du Festival de Cannes


"A mixture of testimonies and archive footage shapes this painful investigation, all the more poignant as it evokes an out-of-body experience, like those had at the gates of death. The screen often dissolves into a pointillist mist, but something essential persists : emotion." – Léo Soesanto, Critics' Week at the Cannes Film Festival

"Ismaël Joffroy Chandoutis continue son exploration de notre rapport contemporain aux images. [...] Comment fait-on sens quand la mémoire nous fait défaut ? Comment se reconstruire à partir d’un puzzle incomplet de notre vie ?"
Festival International du Film Indépendant de Bordeaux (FIFIB)


"Ismaël Joffroy Chandoutis continues his exploration of our contemporary relationship to images. [...] How do we make sense when memory fails us ? How do we rebuild ourselves from an incomplete puzzle of our lives ?" – International Independent Film Festival of Bordeaux (FIFIB)

"Maalbeek témoigne d’une maîtrise parfaite du médium audiovisuel pour retranscrire un état mental perturbé. À travers ce court métrage documentaire, Chandoutis parvient à créer un espace où les images ne sont plus seulement un reflet du réel, mais une manifestation de l’effort d’une mémoire brisée cherchant à se reconstruire. Le film joue avec les codes du documentaire pour questionner notre rapport à l’image et à la technologie dans un monde où tout semble pouvoir être archivé, sauf le trauma personnel."
l'Institut français


"Maalbeek demonstrates a perfect mastery of the audiovisual medium to convey a disturbed mental state. Through this short documentary, Chandoutis creates a space where images are no longer just a reflection of reality, but a manifestation of the effort of a broken memory trying to rebuild itself. The film plays with the codes of documentary filmmaking to question our relationship to images and technology in a world where everything seems archivable, except for personal trauma." – Institut français

"Ce court métrage signé Ismaël Joffroy Chandoutis a de quoi déstabiliser, aussi bien par le sujet abordé que par son traitement. Si comme moi avant la projection, le titre ne vous évoque rien de particulier, il est certain que vous ne l'oublierez pas de sitôt."
– SensCritique, critique publiée le 19 juin 2022​


"This short film by Ismaël Joffroy Chandoutis has the potential to unsettle, both by the subject it tackles and by its treatment. If like me, before the screening, the title didn’t ring any bells, it’s certain that you won’t forget it anytime soon." – SensCritique, review published June 19, 2022​


"L’approche unique de Maalbeek, qui refuse d’illustrer frontalement l’événement traumatique, en fait un film profondément humain, une exploration sensible des non-dits et des images manquantes qui hantent notre mémoire collective."
– Unifrance​


"Maalbeek's unique approach, which refuses to explicitly depict the traumatic event, makes it a deeply human film, a sensitive exploration of the unspoken and missing images that haunt our collective memory." – Unifrance

Press


"Un mélange de témoignages et d’images d’archives figure cette enquête douloureuse, d’autant plus poignante qu’elle évoque un voyage hors du corps, comme de ceux faits aux portes de la mort. L’écran s'y dissipe souvent en brume pointilliste mais quelque chose d’essentiel y persiste : l’émotion."
Léo Soesanto, Semaine de la Critique du Festival de Cannes


"A mixture of testimonies and archive footage shapes this painful investigation, all the more poignant as it evokes an out-of-body experience, like those had at the gates of death. The screen often dissolves into a pointillist mist, but something essential persists : emotion." – Léo Soesanto, Critics' Week at the Cannes Film Festival

"Ismaël Joffroy Chandoutis continue son exploration de notre rapport contemporain aux images. [...] Comment fait-on sens quand la mémoire nous fait défaut ? Comment se reconstruire à partir d’un puzzle incomplet de notre vie ?"
Festival International du Film Indépendant de Bordeaux (FIFIB)


"Ismaël Joffroy Chandoutis continues his exploration of our contemporary relationship to images. [...] How do we make sense when memory fails us ? How do we rebuild ourselves from an incomplete puzzle of our lives ?" – International Independent Film Festival of Bordeaux (FIFIB)

"Maalbeek témoigne d’une maîtrise parfaite du médium audiovisuel pour retranscrire un état mental perturbé. À travers ce court métrage documentaire, Chandoutis parvient à créer un espace où les images ne sont plus seulement un reflet du réel, mais une manifestation de l’effort d’une mémoire brisée cherchant à se reconstruire. Le film joue avec les codes du documentaire pour questionner notre rapport à l’image et à la technologie dans un monde où tout semble pouvoir être archivé, sauf le trauma personnel."
l'Institut français


"Maalbeek demonstrates a perfect mastery of the audiovisual medium to convey a disturbed mental state. Through this short documentary, Chandoutis creates a space where images are no longer just a reflection of reality, but a manifestation of the effort of a broken memory trying to rebuild itself. The film plays with the codes of documentary filmmaking to question our relationship to images and technology in a world where everything seems archivable, except for personal trauma." – Institut français

"Ce court métrage signé Ismaël Joffroy Chandoutis a de quoi déstabiliser, aussi bien par le sujet abordé que par son traitement. Si comme moi avant la projection, le titre ne vous évoque rien de particulier, il est certain que vous ne l'oublierez pas de sitôt."
– SensCritique, critique publiée le 19 juin 2022​


"This short film by Ismaël Joffroy Chandoutis has the potential to unsettle, both by the subject it tackles and by its treatment. If like me, before the screening, the title didn’t ring any bells, it’s certain that you won’t forget it anytime soon." – SensCritique, review published June 19, 2022​


"L’approche unique de Maalbeek, qui refuse d’illustrer frontalement l’événement traumatique, en fait un film profondément humain, une exploration sensible des non-dits et des images manquantes qui hantent notre mémoire collective."
– Unifrance​


"Maalbeek's unique approach, which refuses to explicitly depict the traumatic event, makes it a deeply human film, a sensitive exploration of the unspoken and missing images that haunt our collective memory." – Unifrance

Press


"Un mélange de témoignages et d’images d’archives figure cette enquête douloureuse, d’autant plus poignante qu’elle évoque un voyage hors du corps, comme de ceux faits aux portes de la mort. L’écran s'y dissipe souvent en brume pointilliste mais quelque chose d’essentiel y persiste : l’émotion."
Léo Soesanto, Semaine de la Critique du Festival de Cannes


"A mixture of testimonies and archive footage shapes this painful investigation, all the more poignant as it evokes an out-of-body experience, like those had at the gates of death. The screen often dissolves into a pointillist mist, but something essential persists : emotion." – Léo Soesanto, Critics' Week at the Cannes Film Festival

"Ismaël Joffroy Chandoutis continue son exploration de notre rapport contemporain aux images. [...] Comment fait-on sens quand la mémoire nous fait défaut ? Comment se reconstruire à partir d’un puzzle incomplet de notre vie ?"
Festival International du Film Indépendant de Bordeaux (FIFIB)


"Ismaël Joffroy Chandoutis continues his exploration of our contemporary relationship to images. [...] How do we make sense when memory fails us ? How do we rebuild ourselves from an incomplete puzzle of our lives ?" – International Independent Film Festival of Bordeaux (FIFIB)

"Maalbeek témoigne d’une maîtrise parfaite du médium audiovisuel pour retranscrire un état mental perturbé. À travers ce court métrage documentaire, Chandoutis parvient à créer un espace où les images ne sont plus seulement un reflet du réel, mais une manifestation de l’effort d’une mémoire brisée cherchant à se reconstruire. Le film joue avec les codes du documentaire pour questionner notre rapport à l’image et à la technologie dans un monde où tout semble pouvoir être archivé, sauf le trauma personnel."
l'Institut français


"Maalbeek demonstrates a perfect mastery of the audiovisual medium to convey a disturbed mental state. Through this short documentary, Chandoutis creates a space where images are no longer just a reflection of reality, but a manifestation of the effort of a broken memory trying to rebuild itself. The film plays with the codes of documentary filmmaking to question our relationship to images and technology in a world where everything seems archivable, except for personal trauma." – Institut français

"Ce court métrage signé Ismaël Joffroy Chandoutis a de quoi déstabiliser, aussi bien par le sujet abordé que par son traitement. Si comme moi avant la projection, le titre ne vous évoque rien de particulier, il est certain que vous ne l'oublierez pas de sitôt."
– SensCritique, critique publiée le 19 juin 2022​


"This short film by Ismaël Joffroy Chandoutis has the potential to unsettle, both by the subject it tackles and by its treatment. If like me, before the screening, the title didn’t ring any bells, it’s certain that you won’t forget it anytime soon." – SensCritique, review published June 19, 2022​


"L’approche unique de Maalbeek, qui refuse d’illustrer frontalement l’événement traumatique, en fait un film profondément humain, une exploration sensible des non-dits et des images manquantes qui hantent notre mémoire collective."
– Unifrance​


"Maalbeek's unique approach, which refuses to explicitly depict the traumatic event, makes it a deeply human film, a sensitive exploration of the unspoken and missing images that haunt our collective memory." – Unifrance

Vidéo, 4K, 16:9, Colour, 16'00'

Vidéo, 4K, 16:9, Colour, 16'00'

Vidéo, 4K, 16:9, Colour, 16'00'

Credits
Credits

Ismaël Joffroy Chandoutis

Ismaël Joffroy Chandoutis

Ismaël Joffroy Chandoutis

All rights reserved Ismaël Joffroy Chandoutis ©️ 2024 Developed by rinconelloinc

All rights reserved Ismaël Joffroy Chandoutis ©️ 2024 Developed by rinconelloinc

All rights reserved Ismaël Joffroy Chandoutis ©️ 2024 Developed by rinconelloinc