Virtual Kintsugi

2023

Overview
Overview

Virtual Kintsugi offers a bold and innovative approach to restoring damaged artworks, leveraging generative artificial intelligence. At the heart of this project are ten paintings from the Granet Museum in Aix-en-Provence, which have awaited restoration for years. Covered in Japanese paper, their original forms remain concealed, leaving room for the imagination of the spectators.


The artist randomly invited ten individuals to describe these enigmatic works. Their interpretations, sometimes shifting and contradictory, were used to generate “prompts” that serve as the foundation for an image-generating AI. Thus, Virtual Kintsugi breathes life into ephemeral and unique reconstructions of the damaged artworks, elevating their imperfections and gaps.


The decision to restore a work of art is an ideological act that reflects our relationship with the past and collective memory. Similar to the reconstruction of Notre-Dame de Paris after the fire, which raises questions about fidelity to the original or the integration of new elements reflecting its recent history, Virtual Kintsugi challenges the very notion of restoration.


Rather than seeking to faithfully reproduce the original artworks, Ismaël Joffroy Chandoutis embraces the subjectivity of interpretations and transforms it into a creative force. The representations generated by AI thus become standalone works that pay homage to the damaged paintings while transcending them.


This audacious approach questions the boundaries of traditional restoration and offers reflection on the role of AI in preserving and enhancing artistic heritage. By relying on subjective descriptions from spectators and transforming them into unique visual creations, Virtual Kintsugi initiates a dialogue on authenticity, interpretation, and collaboration between humans and machines in the realm of art.





Virtual Kintsugi d’Ismaël Joffroy Chandoutis propose une approche audacieuse et novatrice de la restauration des œuvres d’art endommagées, en s’appuyant sur l’intelligence artificielle générative. Dix peintures du Musée Granet à Aix-en-Provence, en attente de restauration depuis des années, sont au cœur de ce projet. Recouvertes de papier japonais, leurs formes originales sont dissimulées, laissant place à l’imagination des spectateur·rice·s.


L’artiste a invité dix personnes, rencontrées au hasard, à décrire ces œuvres énigmatiques. Leurs interprétations, parfois changeantes et contradictoires, ont été utilisées pour générer des «prompts» qui servent de base à une IA d’image générative. Ainsi, Virtual Kintsugi donne vie à des reconstructions éphémères et uniques des œuvres endommagées, sublimant leurs imperfections et leurs lacunes.


Le choix de restaurer une œuvre d’art est un acte idéologique qui reflète notre rapport au passé et à la mémoire collective. Tout comme la reconstruction de Notre-Dame de Paris après l’incendie, qui soulève des questions sur la fidélité à l’original ou l’intégration de nouveaux éléments témoignant de son histoire récente, Virtual Kintsugi interroge la notion même de restauration.


Plutôt que de chercher à reproduire fidèlement les œuvres originales, Ismaël Joffroy Chandoutis assume la subjectivité des interprétations et la transforme en force créatrice. Les représentations générées par l’IA deviennent ainsi des œuvres à part entière, qui rendent hommage aux peintures endommagées tout en les transcendant.


Cette démarche audacieuse questionne les limites de la restauration traditionnelle et propose une réflexion sur le rôle de l’IA dans la préservation et la valorisation du patrimoine artistique. En s’appuyant sur les descriptions subjectives des spectateur·rice·s et en les transformant en créations visuelles uniques, Virtual Kintsugi ouvre un dialogue sur la notion d’authenticité, d’interprétation et de collaboration entre l’être humain et la machine dans le domaine de l’art.

Virtual Kintsugi offers a bold and innovative approach to restoring damaged artworks, leveraging generative artificial intelligence. At the heart of this project are ten paintings from the Granet Museum in Aix-en-Provence, which have awaited restoration for years. Covered in Japanese paper, their original forms remain concealed, leaving room for the imagination of the spectators.


The artist randomly invited ten individuals to describe these enigmatic works. Their interpretations, sometimes shifting and contradictory, were used to generate “prompts” that serve as the foundation for an image-generating AI. Thus, Virtual Kintsugi breathes life into ephemeral and unique reconstructions of the damaged artworks, elevating their imperfections and gaps.


The decision to restore a work of art is an ideological act that reflects our relationship with the past and collective memory. Similar to the reconstruction of Notre-Dame de Paris after the fire, which raises questions about fidelity to the original or the integration of new elements reflecting its recent history, Virtual Kintsugi challenges the very notion of restoration.


Rather than seeking to faithfully reproduce the original artworks, Ismaël Joffroy Chandoutis embraces the subjectivity of interpretations and transforms it into a creative force. The representations generated by AI thus become standalone works that pay homage to the damaged paintings while transcending them.


This audacious approach questions the boundaries of traditional restoration and offers reflection on the role of AI in preserving and enhancing artistic heritage. By relying on subjective descriptions from spectators and transforming them into unique visual creations, Virtual Kintsugi initiates a dialogue on authenticity, interpretation, and collaboration between humans and machines in the realm of art.





Virtual Kintsugi d’Ismaël Joffroy Chandoutis propose une approche audacieuse et novatrice de la restauration des œuvres d’art endommagées, en s’appuyant sur l’intelligence artificielle générative. Dix peintures du Musée Granet à Aix-en-Provence, en attente de restauration depuis des années, sont au cœur de ce projet. Recouvertes de papier japonais, leurs formes originales sont dissimulées, laissant place à l’imagination des spectateur·rice·s.


L’artiste a invité dix personnes, rencontrées au hasard, à décrire ces œuvres énigmatiques. Leurs interprétations, parfois changeantes et contradictoires, ont été utilisées pour générer des «prompts» qui servent de base à une IA d’image générative. Ainsi, Virtual Kintsugi donne vie à des reconstructions éphémères et uniques des œuvres endommagées, sublimant leurs imperfections et leurs lacunes.


Le choix de restaurer une œuvre d’art est un acte idéologique qui reflète notre rapport au passé et à la mémoire collective. Tout comme la reconstruction de Notre-Dame de Paris après l’incendie, qui soulève des questions sur la fidélité à l’original ou l’intégration de nouveaux éléments témoignant de son histoire récente, Virtual Kintsugi interroge la notion même de restauration.


Plutôt que de chercher à reproduire fidèlement les œuvres originales, Ismaël Joffroy Chandoutis assume la subjectivité des interprétations et la transforme en force créatrice. Les représentations générées par l’IA deviennent ainsi des œuvres à part entière, qui rendent hommage aux peintures endommagées tout en les transcendant.


Cette démarche audacieuse questionne les limites de la restauration traditionnelle et propose une réflexion sur le rôle de l’IA dans la préservation et la valorisation du patrimoine artistique. En s’appuyant sur les descriptions subjectives des spectateur·rice·s et en les transformant en créations visuelles uniques, Virtual Kintsugi ouvre un dialogue sur la notion d’authenticité, d’interprétation et de collaboration entre l’être humain et la machine dans le domaine de l’art.

Virtual Kintsugi offers a bold and innovative approach to restoring damaged artworks, leveraging generative artificial intelligence. At the heart of this project are ten paintings from the Granet Museum in Aix-en-Provence, which have awaited restoration for years. Covered in Japanese paper, their original forms remain concealed, leaving room for the imagination of the spectators.


The artist randomly invited ten individuals to describe these enigmatic works. Their interpretations, sometimes shifting and contradictory, were used to generate “prompts” that serve as the foundation for an image-generating AI. Thus, Virtual Kintsugi breathes life into ephemeral and unique reconstructions of the damaged artworks, elevating their imperfections and gaps.


The decision to restore a work of art is an ideological act that reflects our relationship with the past and collective memory. Similar to the reconstruction of Notre-Dame de Paris after the fire, which raises questions about fidelity to the original or the integration of new elements reflecting its recent history, Virtual Kintsugi challenges the very notion of restoration.


Rather than seeking to faithfully reproduce the original artworks, Ismaël Joffroy Chandoutis embraces the subjectivity of interpretations and transforms it into a creative force. The representations generated by AI thus become standalone works that pay homage to the damaged paintings while transcending them.


This audacious approach questions the boundaries of traditional restoration and offers reflection on the role of AI in preserving and enhancing artistic heritage. By relying on subjective descriptions from spectators and transforming them into unique visual creations, Virtual Kintsugi initiates a dialogue on authenticity, interpretation, and collaboration between humans and machines in the realm of art.





Virtual Kintsugi d’Ismaël Joffroy Chandoutis propose une approche audacieuse et novatrice de la restauration des œuvres d’art endommagées, en s’appuyant sur l’intelligence artificielle générative. Dix peintures du Musée Granet à Aix-en-Provence, en attente de restauration depuis des années, sont au cœur de ce projet. Recouvertes de papier japonais, leurs formes originales sont dissimulées, laissant place à l’imagination des spectateur·rice·s.


L’artiste a invité dix personnes, rencontrées au hasard, à décrire ces œuvres énigmatiques. Leurs interprétations, parfois changeantes et contradictoires, ont été utilisées pour générer des «prompts» qui servent de base à une IA d’image générative. Ainsi, Virtual Kintsugi donne vie à des reconstructions éphémères et uniques des œuvres endommagées, sublimant leurs imperfections et leurs lacunes.


Le choix de restaurer une œuvre d’art est un acte idéologique qui reflète notre rapport au passé et à la mémoire collective. Tout comme la reconstruction de Notre-Dame de Paris après l’incendie, qui soulève des questions sur la fidélité à l’original ou l’intégration de nouveaux éléments témoignant de son histoire récente, Virtual Kintsugi interroge la notion même de restauration.


Plutôt que de chercher à reproduire fidèlement les œuvres originales, Ismaël Joffroy Chandoutis assume la subjectivité des interprétations et la transforme en force créatrice. Les représentations générées par l’IA deviennent ainsi des œuvres à part entière, qui rendent hommage aux peintures endommagées tout en les transcendant.


Cette démarche audacieuse questionne les limites de la restauration traditionnelle et propose une réflexion sur le rôle de l’IA dans la préservation et la valorisation du patrimoine artistique. En s’appuyant sur les descriptions subjectives des spectateur·rice·s et en les transformant en créations visuelles uniques, Virtual Kintsugi ouvre un dialogue sur la notion d’authenticité, d’interprétation et de collaboration entre l’être humain et la machine dans le domaine de l’art.

installation, photographs (Credit RMN) Granet museum collection, texts and video

installation, photographs (Credit RMN) Granet museum collection, texts and video

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Credits
Credits

Ismaël Joffroy Chandoutis
Photographs (Credit RMN) Granet museum collection

Ismaël Joffroy Chandoutis
Photographs (Credit RMN) Granet museum collection

Ismaël Joffroy Chandoutis
Photographs (Credit RMN) Granet museum collection

All rights reserved Ismaël Joffroy Chandoutis ©️ 2024 Developed by rinconelloinc

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