Swatted

2018

Overview
Overview

Online players recount their struggles to evade “swatting,” a cyber-harassment phenomenon that threatens their lives during every game. These events take shape through YouTube videos and vector images sourced from a video game.


Creating a film where action unfolds within the internet stream opens up endless possibilities for staging. It’s the advantage of being able to create without a camera and without shooting on location. The narrative was thus constructed directly during editing, drawing from various image sources: interviews, videos found on the web, different video game streams, and more. Additionally, I used a video game (GTA V) to generate an abstract space that serves as both a mental landscape and the narrative epicenter of the film.” Ismaël Joffroy Chandoutis





Des joueurs en ligne racontent leurs difficultés à échapper au “swatting“, un phénomène de cyber-harcèlement qui menace leur vie à chaque partie. Les événements prennent forme à travers des vidéos youtube et des images vectorielles issues d’un jeu vidéo.


Faire un film où l’action prend forme dans le flux d’internet, c’est s’ouvrir à tous les possibles de mise en scène. C’est l’avantage de pouvoir créer sans caméra et sans tournage. Le récit s’est donc construit directement au montage, à partir de différents régimes d’image : interviews, vidéos trouvées sur le web, différents streams de jeux vidéo... etc. J’ai également utilisé un jeu vidéo (GTA V) pour générer un espace abstrait qui est à la fois un paysage mental et l’épicentre narratif du film.“ Ismaël Joffroy Chandoutis


Online players recount their struggles to evade “swatting,” a cyber-harassment phenomenon that threatens their lives during every game. These events take shape through YouTube videos and vector images sourced from a video game.


Creating a film where action unfolds within the internet stream opens up endless possibilities for staging. It’s the advantage of being able to create without a camera and without shooting on location. The narrative was thus constructed directly during editing, drawing from various image sources: interviews, videos found on the web, different video game streams, and more. Additionally, I used a video game (GTA V) to generate an abstract space that serves as both a mental landscape and the narrative epicenter of the film.” Ismaël Joffroy Chandoutis





Des joueurs en ligne racontent leurs difficultés à échapper au “swatting“, un phénomène de cyber-harcèlement qui menace leur vie à chaque partie. Les événements prennent forme à travers des vidéos youtube et des images vectorielles issues d’un jeu vidéo.


Faire un film où l’action prend forme dans le flux d’internet, c’est s’ouvrir à tous les possibles de mise en scène. C’est l’avantage de pouvoir créer sans caméra et sans tournage. Le récit s’est donc construit directement au montage, à partir de différents régimes d’image : interviews, vidéos trouvées sur le web, différents streams de jeux vidéo... etc. J’ai également utilisé un jeu vidéo (GTA V) pour générer un espace abstrait qui est à la fois un paysage mental et l’épicentre narratif du film.“ Ismaël Joffroy Chandoutis


Online players recount their struggles to evade “swatting,” a cyber-harassment phenomenon that threatens their lives during every game. These events take shape through YouTube videos and vector images sourced from a video game.


Creating a film where action unfolds within the internet stream opens up endless possibilities for staging. It’s the advantage of being able to create without a camera and without shooting on location. The narrative was thus constructed directly during editing, drawing from various image sources: interviews, videos found on the web, different video game streams, and more. Additionally, I used a video game (GTA V) to generate an abstract space that serves as both a mental landscape and the narrative epicenter of the film.” Ismaël Joffroy Chandoutis





Des joueurs en ligne racontent leurs difficultés à échapper au “swatting“, un phénomène de cyber-harcèlement qui menace leur vie à chaque partie. Les événements prennent forme à travers des vidéos youtube et des images vectorielles issues d’un jeu vidéo.


Faire un film où l’action prend forme dans le flux d’internet, c’est s’ouvrir à tous les possibles de mise en scène. C’est l’avantage de pouvoir créer sans caméra et sans tournage. Le récit s’est donc construit directement au montage, à partir de différents régimes d’image : interviews, vidéos trouvées sur le web, différents streams de jeux vidéo... etc. J’ai également utilisé un jeu vidéo (GTA V) pour générer un espace abstrait qui est à la fois un paysage mental et l’épicentre narratif du film.“ Ismaël Joffroy Chandoutis


Press


"Swatted nous fait vivre cet entre-deux-mondes aussi fascinant qu’angoissant, symptomatique d’une nouvelle ère de la société du spectacle et de ses dérives les plus abjectes." – Tënk


"Swatted takes us through this fascinating yet anxiety-inducing in-between world, symptomatic of a new era of the spectacle society and its most abject excesses." – Tënk


"Ce documentaire troublant met en lumière les dérives d’Internet et réussit à articuler des témoignages poignants avec une analyse fine des mécanismes de la violence numérique." – Télérama


"This troubling documentary highlights the pitfalls of the Internet and successfully articulates poignant testimonies with a fine analysis of the mechanisms of digital violence."– Télérama


"Le film soulève des questions cruciales sur la responsabilité en ligne, révélant l'impact profond que ces actes peuvent avoir sur la vie des personnes ciblées." Le Monde


"The film raises crucial questions about online responsibility, revealing the profound impact that these acts can have on the lives of targeted individuals." – Le Monde


"Une plongée dans les abysses de la culture Internet, qui ne craint pas d'exposer les atrocités du trollisme." – Libération


"A dive into the depths of Internet culture, which is unafraid to expose the atrocities of trolling." – Libération


"C'était comme si l'équipe SWAT avait littéralement traversé le moniteur." – Short of the Week​


"It was as if the SWAT team had literally crossed through the monitor."– Short of the Week​


"Swatted propose un regard frais et inventif sur le monde des jeux en ligne, nous invitant à franchir les frontières entre le réel et le virtuel dans cet inoubliable documentaire animé." – Cartoon Brew


"Swatted offers a fresh and inventive look at the world of online gaming, inviting us to cross the boundaries between the real and the virtual in this unforgettable animated documentary." – Cartoon Brew

Press


"Swatted nous fait vivre cet entre-deux-mondes aussi fascinant qu’angoissant, symptomatique d’une nouvelle ère de la société du spectacle et de ses dérives les plus abjectes." – Tënk


"Swatted takes us through this fascinating yet anxiety-inducing in-between world, symptomatic of a new era of the spectacle society and its most abject excesses." – Tënk


"Ce documentaire troublant met en lumière les dérives d’Internet et réussit à articuler des témoignages poignants avec une analyse fine des mécanismes de la violence numérique." – Télérama


"This troubling documentary highlights the pitfalls of the Internet and successfully articulates poignant testimonies with a fine analysis of the mechanisms of digital violence."– Télérama


"Le film soulève des questions cruciales sur la responsabilité en ligne, révélant l'impact profond que ces actes peuvent avoir sur la vie des personnes ciblées." Le Monde


"The film raises crucial questions about online responsibility, revealing the profound impact that these acts can have on the lives of targeted individuals." – Le Monde


"Une plongée dans les abysses de la culture Internet, qui ne craint pas d'exposer les atrocités du trollisme." – Libération


"A dive into the depths of Internet culture, which is unafraid to expose the atrocities of trolling." – Libération


"C'était comme si l'équipe SWAT avait littéralement traversé le moniteur." – Short of the Week​


"It was as if the SWAT team had literally crossed through the monitor."– Short of the Week​


"Swatted propose un regard frais et inventif sur le monde des jeux en ligne, nous invitant à franchir les frontières entre le réel et le virtuel dans cet inoubliable documentaire animé." – Cartoon Brew


"Swatted offers a fresh and inventive look at the world of online gaming, inviting us to cross the boundaries between the real and the virtual in this unforgettable animated documentary." – Cartoon Brew

Press


"Swatted nous fait vivre cet entre-deux-mondes aussi fascinant qu’angoissant, symptomatique d’une nouvelle ère de la société du spectacle et de ses dérives les plus abjectes." – Tënk


"Swatted takes us through this fascinating yet anxiety-inducing in-between world, symptomatic of a new era of the spectacle society and its most abject excesses." – Tënk


"Ce documentaire troublant met en lumière les dérives d’Internet et réussit à articuler des témoignages poignants avec une analyse fine des mécanismes de la violence numérique." – Télérama


"This troubling documentary highlights the pitfalls of the Internet and successfully articulates poignant testimonies with a fine analysis of the mechanisms of digital violence."– Télérama


"Le film soulève des questions cruciales sur la responsabilité en ligne, révélant l'impact profond que ces actes peuvent avoir sur la vie des personnes ciblées." Le Monde


"The film raises crucial questions about online responsibility, revealing the profound impact that these acts can have on the lives of targeted individuals." – Le Monde


"Une plongée dans les abysses de la culture Internet, qui ne craint pas d'exposer les atrocités du trollisme." – Libération


"A dive into the depths of Internet culture, which is unafraid to expose the atrocities of trolling." – Libération


"C'était comme si l'équipe SWAT avait littéralement traversé le moniteur." – Short of the Week​


"It was as if the SWAT team had literally crossed through the monitor."– Short of the Week​


"Swatted propose un regard frais et inventif sur le monde des jeux en ligne, nous invitant à franchir les frontières entre le réel et le virtuel dans cet inoubliable documentaire animé." – Cartoon Brew


"Swatted offers a fresh and inventive look at the world of online gaming, inviting us to cross the boundaries between the real and the virtual in this unforgettable animated documentary." – Cartoon Brew

video, HD, 16:9, Colour, 21 min

video, HD, 16:9, Colour, 21 min

video, HD, 16:9, Colour, 21 min

Credits
Credits
  • Director: Ismaël Joffroy Chandoutis

  • Screenplay: Ismaël Joffroy Chandoutis

  • Producer: Le Fresnoy: Luc-Jérôme Bailleul

  • Cinematographer: Ismaël Joffroy Chandoutis

  • Animation: Ismaël Joffroy Chandoutis

  • Sound Design & Editing: Alban Cayrol

  • Sound Mix: Martin Delzescaux

  • Editor: Maël Delorme, Céline Perreard, Ismaël Joffroy Chandoutis

  • Composer: Disasterpeace

  • Director: Ismaël Joffroy Chandoutis

  • Screenplay: Ismaël Joffroy Chandoutis

  • Producer: Le Fresnoy: Luc-Jérôme Bailleul

  • Cinematographer: Ismaël Joffroy Chandoutis

  • Animation: Ismaël Joffroy Chandoutis

  • Sound Design & Editing: Alban Cayrol

  • Sound Mix: Martin Delzescaux

  • Editor: Maël Delorme, Céline Perreard, Ismaël Joffroy Chandoutis

  • Composer: Disasterpeace

  • Director: Ismaël Joffroy Chandoutis

  • Screenplay: Ismaël Joffroy Chandoutis

  • Producer: Le Fresnoy: Luc-Jérôme Bailleul

  • Cinematographer: Ismaël Joffroy Chandoutis

  • Animation: Ismaël Joffroy Chandoutis

  • Sound Design & Editing: Alban Cayrol

  • Sound Mix: Martin Delzescaux

  • Editor: Maël Delorme, Céline Perreard, Ismaël Joffroy Chandoutis

  • Composer: Disasterpeace

All rights reserved Ismaël Joffroy Chandoutis ©️ 2024 Developed by rinconelloinc

All rights reserved Ismaël Joffroy Chandoutis ©️ 2024 Developed by rinconelloinc

All rights reserved Ismaël Joffroy Chandoutis ©️ 2024 Developed by rinconelloinc